FIAT (Fabrica Italiana Automobili Torino) – найбільша італійська автомобільна корпорація, що спеціалізується на випуску легкових, спортивних автомобілів, вантажівок, різної промислової і сільськогосподарської техніки. Штаб-квартира знаходиться в Туріні.
Логотип FIAT не тільки символізує автомобілі, що виготовляються компанією, але і втілює в собі спадщину компанії, її традиції і корпоративний дух. Логотип був розроблений Carlo Biscaretti в 1904 році. В ознаменування 100-річного ювілею компанії в 1999 році логотип був оновлений.
Компанія була заснована 11 липня 1899 в Турині, коли в Palazzio Brikerazio був підписаний статут “Societa Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino” (“Акціонерне товариство автомобільного заводу в Туріні”). Один з членів правління – Джованні Аньєллі – в 1902 році став директором з маркетингу FIAT. Перший завод відкрився в 1900 році в Турині. У першому автомобільному пробігу по Італії до фінішу дійшли 9 автомобілів FIAT.
На підприємстві працювали 150 чоловік, які збирали 24 автомобіля моделі 3/12 HP, що має одну відмінну рису – машини не мали передачі заднього ходу.
У 1902 році побудований спеціально для гонок Fiat 24 HP, яким керував Вінченцо Лянча (Vincenzo Lancia), переміг у змаганні з підйому на пагорб Sassi-Superga.
Керуючий директор Джованні Аньєллі особисто брав участь в гонці Second Tour of Italy і встановив рекорд на моделі 8 HP.
У 1908 році компанія Fiat, обґрунтовується в США, де створює дочірню компанію Fiat Automobile Co. З часом компанія розширювалася, в її складі виникали все нові фірми із спеціалізованими функціями. Виріс обсяг виробництва: окрім легкових автомобілів, випускалися також автобуси, суднові двигуни, вантажні автомобілі, трамваї. За кілька років FIAT повністю відновив виробництво: автомобілі вперше були оснащені акумуляторами. Другою новинкою стала карданна трансмісія, запатентована компанією. Автомобілі FIAT не тільки продовжили вигравати змагання, але і встановили кілька рекордів.
У 1916 році під керівництвом Giacomo Matte Trucco почалося будівництво заводу Lingotto. Будівництво було завершено в 1922 році, і незабаром він став справжнім символом італійського машинобудування.
Під час Першої світової війни виробництво компанії було майже повністю орієнтоване на постачання для армії.
Після війни послідували роки кризи і перетворень, але вже в 1923 році зростання відновилося завдяки ефективній політиці зниження витрат при виробництві. Було випущено багато моделей автомобілів, зокрема FIAT 509 – перший автомобіль з чотирма сидіннями.
Основним напрямком діяльності компанії стало масове виробництво автомобілів. Тільки масовість виробництва дозволяла значно знизити кінцеву вартість продукту. Був утворений холдинг Sava для просування продажів автомобілів.
У 30-ті роки значний технологічний прогрес стався у виробництві автобусів і вантажівок, одночасно розширилися авіаційний та залізничний сектори. У 1934 і 1936 роках відповідно були випущені два самі народні автомобілі: Balilla, також відома як Tariffa minima, що отримала таке прізвисько завдяки низькій витраті палива, і Topolino – найменший у світі автомобіль, який випускався до 1955 року.
У роки 2-ї світової війни виробництво легкових автомобілів різко пішло на спад, тоді як випуск вантажівок значно збільшився. У 1945 році помер сенатор Джованні Аньєллі. Президентом FIAT став Вітторіо Валетта.
Випустивши дві нові моделі автомобілів – 500 і 1400, FIAT підтвердив свою прихильність досліджень та інновацій. Вперше в автомобілях серійного виробництва були встановлені системи опалення та вентиляції. У 1953 році був випущений перший автомобіль FIAT з дизельним двигуном – модель 1400.
Вперше на масових автомобілях були встановлені системи вентиляції та опалення салону.
Дослідження тривали і в області суднових двигунів, а також в галузі авіабудування: в 1951 році з’явився G80 – перший реактивний літак, створений в Італії.
У 1955 році був створений FIAT 600 – великий малолітражний автомобіль заднемоторного компонування. У 1957 році був випущений новий FIAT 500. У 1960 році цю модель почали випускати у версії Giardinetta, яка стала попередницею універсалів. У 1971 році дебютувала модель FIAT 127. Це був перший передньопривідний автомобіль FIAT. Він користувався величезним попитом і був визнаний “Автомобілем року”.
Крім того, в ці роки з’явилися Fiat 1800, потім Fiat 1300 і Fiat 1500.
У 1966 році президентом компанії став Джованні Аньєллі, онук засновника компанії. А в 1978 році була створена система Robogate, нова гнучка роботизована система збірки кузова. Це був черговий крок на шляху до новаторства і автоматизації виробництва.
У 1979 році автомобільний сектор був виділений в незалежну компанію – FIAT Auto Spa, до складу якої входили такі бренди як: Fiat, Lancia, Autobianchi, Abart і Ferrari. У 1984 році компанія також здійснила поглинання Alfa Romeo, за яким в 1993 році послідувало придбання Maserati.
У 1980 році для FIAT був розроблений новий малолітражний автомобіль – Panda.
Через два роки після цього з’явився автомобіль, який згодом став символом відродження FIAT – FIAT Uno. Він був оснащений новим 1-літровим двигуном сімейства Fire.
Tipo – ще одна успішна модель, що побачила світ у 1989 році. Завдяки передовим технологіям, Tipo був визнаний «Автомобілем року».
У 1990 році дебютував Fiat Tempra
Через рік, в 1991 році, з’явилася модель 500.
У 1993 дебютував Fiat Punto, що отримав титул “Автомобіль року” в 1995 році. З моделлю FIAT Ulysse, випущеної в 1994 році, компанія зробила крок в новий для неї сегмент ринку – в сегмент мінівенів.
У 1995 році дебютували моделі Barchetta, Bravo і Brava.
1998 рік ознаменувався появою чудового міського автомобіля Fiat Seicento,
А також моделі Multipla, що вирізнялася винятковою універсальністю.
У 2000 році на автосалоні в Парижі був представлений FIAT Doblo – багатофункціональний автомобіль, призначений для вантажних перевезень. У 2001 році був випущений FIAT Stilo, що відрізнявся новими дизайнерськими рішеннями, передовими технологіями і численними опціями, здатними задовольнити найвимогливіших покупців. Крім цього, на заводі компанії в Бразилії було розпочато виробництво відразу трьох «всесвітніх» моделей: Palio, Palio Weekend і Siena.
У 2001 році почалося виробництво Fiat Stilo, який відрізнявся сучасним дизайном, передовими технологіями і безліччю люксових опцій.
Fiat Idea став не тільки першим MPV, створеним компанією Fiat, але і першим носієм нової круглої емблеми, яка була створена в Centro Stile Fiat в ознаменування 100-річчя компанії.
Восени 2004 з’явився новий FIAT Panda, що став “Автомобілем 2004 року”.
У 2005 році почалося виробництво нової Croma, дизайн якої був створений ательє Giugiaro, нового Fiat 600 (в рік 60-річчя початку випуску оригінальної моделі) і прекрасного, солідного і збудливого Grande Punto.
2006 рік ознаменувався випуском нового Doblò і Sedici, міського кросовера 4×4 TUTTI, що став офіційним автомобілем Зимових Олімпійських ігор 2006 року.
З’явилася і оновлена Panda 2007 модельного року з розширеним рядом модифікацій.
2007 рік почався з запуску у виробництво нового Bravo, який став першим носієм зміненої емблеми Fiat.
Новий Bravo і нова емблема стали підтвердженням нового напряму розвитку компанії.
В цьому ж році був реінкарнували Fiat 500. З легкої руки дизайнерів автомобіль перетворився: класичні форми отримали нове прочитання.
У 2011 році побачив світ кросовер FIAT Freemont – результат співпраці інженерів Chrysler і Fiat. Машина являє собою збалансований сімейний автомобіль, що володіє сучасним європейським дизайном і пропонує своєму власникові високий рівень комфорту.
Сьогодні FIAT може похвастати найпрестижнішим в автомобільному світі титулом – “Автомобіль року”, якого він був удостоєний вісім разів. Автомобілі FIAT славляться своїм свіжим і яскравим стилем, справді італійським дизайном, а так само використанням високих технологій, як при виробництві, так і в експлуатації.